Hoe is MelodieMeester ontstaan?
“Het idee zat al jaren in mijn hoofd,” vertelt Gerben. “Twee jaar geleden besloot ik de sprong te wagen. Ik heb mijn toenmalige baan opgezegd en ben fulltime aan de slag gegaan met MelodieMeester! Als kind begon ik op mijn vijfde met drummen, en op mijn zevende liep ik al mee met de fanfare in mijn geboortedorp Driel in de Betuwe. Muziek is sindsdien de rode draad in mijn leven. Ik bespeel verschillende instrumenten en heb jarenlang in bands en koren gespeeld, waardoor ik het brede effect van muziek heb ervaren.”
Mijn interesse in wetenschap speelt ook een grote rol. Als jongetje zag ik ooit een Chladni-experiment waarin trillingen geometrische patronen in zout creëren. Dat fascineerde me enorm en maakt nu ook onderdeel uit van mijn lessen. Die combinatie van muziek en wetenschap maakt MelodieMeester uniek: kinderen ontdekken niet alleen muziek, maar ook de wetenschap erachter.”
Wat maakt MelodieMeester bijzonder?
“Bij MelodieMeester draait alles om flexibiliteit en maatwerk,” vertelt Gerben. “Elke school heeft unieke wensen en behoeften. Soms geef ik een inspirerende lessenreeks, een eenmalige workshop, of organiseer ik een complete muzikale projectweek.”
Een van mijn favoriete projecten was eind vorig jaar, toen ik met ruim 300 Arnhemse kinderen samenwerkte aan een muzikale Kerstvoorstelling. Voor de kleuters creëerde ik een interactief hoorspel waarin ze zelf geluiden mochten maken en verhalen tot leven brachten. De middenbouw maakte er een spetterende show van met een ‘Battle of the Christmas Songs’, en groep 8 sloot af met een indrukwekkende mini-musical die echt iedereen kippenvel gaf. Het was een ochtend vol muziek, plezier en magie. Een ervaring die ik nooit zal vergeten!”
Hoe zien je lessen eruit?
“Mijn lessen zijn interactief, praktisch en gericht op verwondering,” legt Gerben uit. “Kinderen gaan niet alleen luisteren en doen, maar ook zelf creëren. Ze bouwen bijvoorbeeld hun eigen instrumenten of doen experimenten, zoals het nabootsen van een trommelvlies met een plastic bekertje, folie, sesamzaadjes en een stemvork. Het mooiste moment is wanneer ze verbaasd en enthousiast ontdekken hoe het werkt - dat zie je gewoon in hun ogen!”
Gerben laat ook ruimte voor spontane ideeën.
“Tijdens een bodypercussieles met groep 6 oefenden we het ritme van ‘We Will Rock You’ van Queen. Mijn energie sloeg over en de kinderen wilden meteen alles weten over de band. In de volgende les hebben we samen een stukje liveoptreden van Freddie Mercury bekeken en ‘Bohemian Rhapsody’ gezongen. Het eindresultaat? Een klas vol nieuwe Queen-fans!”
Muziek en verhalen voor kleuters
“Kleuters leren het beste door verhalen te vertellen,” vertelt Gerben. “Ik schrijf mijn eigen kinderverhalen om de magie van muziek uit te leggen en heb hiervoor ‘MelodieMaatjes’ bedacht. In deze verhalen vertel ik bijvoorbeeld over dieren die samen een orkest vormen of een windvlaag die door de seizoenen danst. De verhalen worden afgewisseld met liedjes waarin kernbegrippen zoals ritme, melodie en klank op een speelse manier worden uitgelegd.
Kinderen zingen uit volle borst mee en ontwikkelen ongemerkt belangrijke muzikale vaardigheden. Wanneer een tijger in het verhaal op de trommel slaat, wordt muziek iets tastbaars dat ze écht begrijpen en voelen.”
Muziek in elke klas!
“Muziek krijgt helaas nog steeds te weinig ruimte op de basisscholen in Arnhem,” stelt Gerben. “En dat móet anders! Elk kind verdient de kans om muziek te beleven, te ontdekken en ervan te genieten. Maar waar begin je als school? Ik help scholen om muziekonderwijs toegankelijk, praktisch en vooral leuk te maken. Mijn aanpak laat zien hoe muziek een vanzelfsprekend onderdeel van het lesprogramma wordt, zonder extra werkdruk voor leerkrachten.
Ik inspireer en ondersteun leerkrachten om met muziek aan de slag te gaan. Met mij, maar ook zelfstandig. Het maakt me niet uit hóé het gebeurt, als er maar muziek klinkt in de klas! Want muziek verbindt, stimuleert creativiteit en laat kinderen groeien. Laten we samen zorgen dat geen enkel kind dit hoeft te missen.”
Wat zijn je doelen voor de toekomst?
“Mijn droom is dat ieder kind de magie van muziek écht beleeft. Daarom heb ik de ‘MelodieFabriek’ bedacht: een creatieve broedplaats waar leerlingen samen een unieke muzikale voorstelling maken. Hier worden verhalen, muziek en expressie samengesmeed tot iets onvergetelijks. Of het nu een mini-musical, een interactieve hoorspelervaring of een spectaculaire muziekshow is, in de MelodieFabriek ontdekken kinderen hun talenten, werken ze samen en staan ze te stralen op het podium. En het mooiste? Elke voorstelling wordt volledig afgestemd op de school en haar leerlingen.”
“Daarnaast wil ik kinderen niet alleen leren spelen en zingen, maar hen ook inspireren om nieuwsgierig te worden naar de wetenschap achter muziek. Wat maakt dat we een liedje mooi vinden? Waarom raakt een bepaald muziekstuk ons zo diep? En wat gebeurt er eigenlijk in onze hersenen en ons lichaam als we naar muziek luisteren? Dit soort vragen openen een wereld van verwondering, waarbij kinderen leren verder te kijken dan alleen wat zij horen. Ze ontdekken de verbinding tussen muziek, emotie en wetenschap, wat hen helpt om muziek op een nog diepere manier te beleven en waarderen.”
Meer weten?
Benieuwd wat MelodieMeester voor jouw school kan betekenen? Kijk op www.melodiemeester.nl voor meer informatie. Of het nu gaat om een inspirerende workshop, een complete lessenreeks of het opzetten van muziekonderwijs op school, Gerben denkt graag mee.
Met een brede glimlach sluit Gerben af: “Muziek is zoveel meer dan alleen noten lezen of een liedje spelen. Het verbindt mensen, inspireert creativiteit, en leert ons op een unieke manier naar de wereld om ons heen te kijken. Dat waardevolle gevoel wil ik kinderen elke dag meegeven.”