ARNHEM – Basisschool De Laarakker in Arnhem kreeg op 12 april 2022 bezoek van de Glasvezelbus. In deze mobiele escape experience leren leerlingen uit de bovenbouw hoe het internet werkt en wat glasvezel is. Het doel is om op een speelse manier hun kennis te verbeteren op het gebied van techniek en wetenschap. De Glasvezelbus is een initiatief van KPN Netwerk en rijdt van april tot juli door heel Nederland.

Hoe het internet werkt

Weinig landen zijn zo goed verbonden als Nederland. Vrijwel iedereen heeft toegang tot het internet en elke dag verbruiken we meer gigabytes. Dat lijkt vanzelfsprekend, maar dat is het niet. Door middel van een escape experience leert KPN Netwerk kinderen hoeveel werk er achter de schermen wordt verricht om het internet aan de praat te houden. En waarom het in een digitale samenleving steeds belangrijker wordt om goed verbonden te blijven.

Escape experience

KPN Netwerk bouwde de escape experience in 2 bussen die een toer maken langs basisscholen in heel Nederland. Tijdens de interactieve ervaring neemt het fictieve karakter Switchy leerlingen van groep 6 tot en met groep 8 aan de hand. Hij heeft een probleem: het internet is stuk. De kinderen worden gevraagd codes te kraken, kabels te trekken en andere puzzels op te lossen om het internet te repareren.

"Op De Laarakker werken we met Plezier en Aandacht Samen naar de Toekomst. In deze toekomst PAST interactief onderwijs en de ervaring in de Glasvezelbus perfect." Juliëtte Geijselaers, leerkracht unit 7/8

Glasvezeluitrol door heel Nederland

Het huidige kopernetwerk in Nederland wordt vervangen door een glasvezelnetwerk. Onze samenleving en economie is steeds afhankelijker van een goed werkend internetnetwerk. KPN Netwerk investeert daarom in een glasvezelnetwerk dat zij kosteloos door heel Nederland aanleggen. Het gaat daarbij om een open netwerk. Dat betekent dat verschillende providers hun diensten kunnen aanbieden op het netwerk.

"De huidige generatie groeit op in een digitale samenleving. KPN Netwerk vindt het belangrijk om deze doelgroep te inspireren over de uitdagingen die deze samenleving met zich meebrengt, op een manier die hen aanspreekt." Thera van Steveninck, Directeur bij KPN Netwerk